Sinds 2009 leek de markt voor zoekopdrachten op internet in China eenvoudig
verdeeld. Google
gooide in dat jaar min of meer de handdoek in de ring, geplaagd door de
censuur van de Chinese overheid en felle competitie van de Chinese
zoekmachine Baidu.
Sindsdien is Baidu met een marktaandeel van zo’n 80 procent de dominante
speler in China. Google is overigens niet weg, want de Amerikanen hadden naar
schatting in het tweede kwartaal van dit jaar nog een marktaandeel van
zo’n 16 procent met zoekpopdrachten in China.
Baidu, Google…Qihoo
Maar sinds enkele maanden rukt een Chinese nieuwkomer plotseling op. Het
bedrijf Qihoo 360 van de de 43-jarige Chinese ondernemer Zhou Hongyi, begon
afgelopen augustus met een eigen zoekmachine in China en heeft binnen drie
maanden een marktaandeel van 10 procent verworden, zo meldt zakenkrant The
Wall Street Journal.
Voormalige Yahoo-man
Het succes van Zhou komt niet helemaal uit de lucht vallen. De Chinees werkte
eerder bij Yahoo! en is in China enkele jaren geleden gestart met
veiligheidssoftware en een eigen webbrowser. Die browser deed het erg goed
en had in het eerste kwartaal van dit jaar 270 miljoen unieke bezoekers per
maand in China. In september was dat alweer gegroeid naar 330 miljoen.
Qihoo 360 heeft daarnaast gewerkt aan een eigen zoekfunctie, die afgelopen
augustus is gelanceerd als alternatief voor Google op de eigen browser. Met
succes dus.
Guerrillamarketing
Topman Zhou kiest er bewust voor om de confrontatie met Baidu te zoeken en
laat in interviews niet na de grote rivaal van monopoliepraktijken en
gebrekkige innnovatiekracht te beschuldigen.
Baidu heeft op zijn beurt klachten ingediend tegen Qihoo wegens vermeend
illegaal gebruik van bepaalde software.
Zhou is volgens de WSJ een liefhebber van klassieke muziek, geweren en ander
schietgerei. Hij deinst er ook niet voor terug om zichzelf als
marketingwapen in te zetten. Zhou voert zijn 'guerillastrijd' tegen Baidu
onder meer op het populaire microblog Sina Weibo, waar hij 4,3 miljoen
volgers heeft.
China heeft met naar schatting 500 miljoen gebruikers de grootste
internetmarkt ter wereld. Maar, zo stelt Zhou tegenover de WSJ, gebrekkige
kartelwetgeving aan de ene kant en onuitroeibare kopieerpraktijken maken
China's internetindustrie tot een "jungle". Qihoo weet zich
vooralsnog aardig staande te houden.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl